Czym jest system eWUŚ?
eWUŚ (Elektroniczna Weryfikacja Uprawnień Świadczeniobiorców) to system umożliwiającycy natychmiastowe potwierdzenie prawa pacjenta do świadczeń opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych.
Tu Świadczeniodawca może sprawdzić status ubezpieczonego:
https://ewus.nfz.gov.pl/ap-ewus/
Czy system eWUŚ dostarcza informacji o aktualnym stanie uprawnień?
Tak. Informacje zgromadzone w systemie eWUŚ są aktualizowane codziennie wg danych otrzymywanych m.in. z ZUS i KRUS i przedstawiają stan uprawnień pacjenta w dniu, w którym dokonano sprawdzenia.
Czy NFZ zapłaci świadczeniodawcy za leczenie pacjenta, który w eWUŚ widnieje jako osoba nieuprawniona?
W przypadku, kiedy pacjent z "czerwonym ekranem" w systemie eWUŚ przedstawi świadczeniodawcy dokument potwierdzający prawo do świadczeń albo złoży stosowne oświadczenie, NFZ pokryje świadczeniodawcy koszty jego leczenia.
Dlaczego pacjent może widnieć w systemie eWUŚ jako nieuprawniony do świadczeń?
Przyczyn może byc wiele. Informacje o osobie ubezpieczonej mogły nie zostać przekazane przez inne instytucje do bazy NFZ albo osoba ubezpieczona nie zgłosiła członków swojej rodziny do ubezpieczenia. Wszystkie wątpliwości należy wyjaśnić u płatnika składek, np. pracodawcy.
źródło: http://www.ewus.csioz.gov.pl/