Zgodnie z rozporządzeniem opublikowanym przez Ministerstwo Zdrowia, systemy teleinformatyczne umożliwiające umawianie się na wizyty drogą elektroniczną – popularnie nazywane eRejestracją lub rejestracją internetową – powinny spełniać minimalne wymogi określone w tym rozporządzeniu.
System eRejestracja dla mMedica może być stosowany nie tylko w celu realizacji ustawowego obowiązku udostępniania takiej metody umawiania się na wizyty. Elastyczność i duże możliwości dostosowania do indywidualnych potrzeb przy zachowaniu zgodności z wymogami Ministerstwa Zdrowia, pozwalają na stosowanie systemu eRejestracja również w gabinetach i przychodniach o bardzo zróżnicowanym zakresie realizowanych świadczeń. Dzięki zastosowaniu zaawansowanych rozwiązań stworzyliśmy narzędzie uniwersalne a przy tym niezwykle bezpieczne. Internetowa część aplikacji została skutecznie oddzielona od głównej bazy danych mMedica. Za synchronizowanie informacji o dokonanych rejestracjach i aktualizację danych o dostępności poszczególnych terminów odpowiada specjalnie w tym celu zaprojektowany system komunikacji. Najistotniejsze jest, że moduł eRejestracja w pełnym zakresie współpracuje z terminarzem i harmonogramami zdefiniowanymi w mMedica jednocześnie powalając na swobodne decydowanie, które terminarze będą dostępne w Internecie, a które tylko lokalnie. Oczywiście aktualizacja informacji o dostępnych i zarezerwowanych terminach jest w pełni automatyczna i nie wymaga wykonywania żadnych dodatkowych działań. Zastosowanie modułu eRejestracja może istotnie ułatwić pracę w rejestracji i umożliwić pacjentom samodzielne planowanie wizyt w najbardziej dostosowanych do ich potrzeb terminach.
Zgodnie ze wspomnianym wcześniej rozporządzeniem, system teleinformatyczny wykorzystywany przez świadczeniodawców powinien zapewniać następujące usługi:
1) Automatyczne wyszukanie wolnych terminów udzielenia świadczenia zdrowotnego oraz możliwość rejestracji na wizytę i wyboru terminu wizyty podczas procesu rejestracji.
Każda osoba posiadająca dostęp do internetu może wyszukać wolne terminy według zadanych kryteriów. Jednak aby dokonać rezerwacji lub odwołania wizyty konieczne jest posiadanie konta i wcześniejsza autoryzacja.
2) Monitorowania przez świadczeniobiorcę statusu na liście oczekujących na udzielenie świadczenia.
Pacjent po zalogowaniu się na konto w eRejestracji ma możliwość przeglądania listy własnych rezerwacji. Każda wykonana rezerwacja posiada przypisany status: zaplanowana, potwierdzona, zrealizowana, odwołana, w kolejce lub nie wykonana.
W przypadku rezerwacji wymagającej umieszczenia świadczeniobiorcy na liście oczekujących (zgodnie z rozporządzeniem Ministra Zdrowia z dnia 26 września 2005 r.) status „Zaplanowana” zmieni się na „W kolejce” od razu po wykonaniu przypisania do kolejki oczekujących przez świadczeniodawcę.
3) Wyszukiwania według określonych kryteriów:
a) nazwy i specjalności komórki organizacyjnej świadczeniodawcy zgodnie z danymi zawartymi w rejestrze podmiotów wykonujących działalność leczniczą, o którym mowa w art. 100 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (Dz. U. z 2013 r. poz. 217),
b) miejsca wykonywania działalności leczniczej,
c) kodu albo nazwy świadczenia opieki zdrowotnej,
d) terminu świadczenia opieki zdrowotnej;
Przy wyszukiwaniu wolnych terminów można ograniczyć ilość wyświetlanych wyników wybierając konkretne świadczenia, lekarzy lub specjalności. Informacje, które pojawiają się na liście wyborów są pobierane z mMedica.
4) Powiadamianie świadczeniobiorców za pomocą środków komunikacji elektronicznej o zmianie terminu wizyty.
Powiadomienia są wysyłane automatycznie na adres wskazany przez Pacjenta w przypadku: utworzenia konta użytkownika, zmiany hasła do konta w module eRejestracji, wykonania rezerwacji, zmiany terminu rezerwacji jak również odwołania rezerwacji.
5) Przegląd i wydruku przez świadczeniobiorcę zaplanowanych przez niego wizyt.
Pacjent może przeglądać i drukować zapisane rezerwacje wraz z ich statusami.
6) Uwierzytelnienie świadczeniobiorców przy wykorzystaniu bezpiecznego podpisu elektronicznego w rozumieniu art. 3 pkt 2 ustawy z dnia 18 września 2001 r. o podpisie elektronicznym (Dz. U. z 2013 r. poz. 262) albo podpisu potwierdzonego profilem zaufanym ePUAP w rozumieniu art. 3 pkt 15 ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz. U. z 2013 r. poz. 235).
7) Dokonanie przez świadczeniobiorców korekty danych wprowadzonych na etapie rejestracji, w tym powiadomienia świadczeniodawcy o niemożności stawienia się w określonym terminie bądź rezygnacji z realizacji świadczenia opieki zdrowotnej.
Pacjent może odwołać zaplanowaną wizytę, jak również wykonać ponowną rezerwację w dogodnym dla siebie terminie. Wszystkie działania wykonane przez Pacjenta w systemie eRejestracji automatycznie są przekazywane do mMedica.
8) uniemożliwienia wpisania świadczeniobiorcy na więcej niż jedną listę oczekujących w przypadku świadczeń udzielanych na podstawie skierowania, zgodnie z przepisami ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych.
9) przekazywania danych zawartych w listach oczekujących na udzielenie świadczenia do systemu informacji w ochronie zdrowia, o którym mowa w ustawie z dnia 28 kwietnia 2011 r. o systemie informacji w ochronie zdrowia, z wykorzystaniem struktur i formatów dokumentów elektronicznych, o których mowa w § 4 ust. 1.
Korzystanie z funkcji sprawdzania kolejek będzie możliwe po uruchomieniu Elektronicznej Platformy Gromadzenia, Analizy i Udostępniania Zasobów Cyfrowych o Zdarzeniach Medycznych realizowanej w ramach projektu P1.