Wybierz dział:
aktualności
Aktualizacja MZ/GUS
30.01.2015
W związku z opublikowaniem nowych wzorów sprawozdań MZ/GUS, w oprogramo...

czytaj więcej

rozszerzone informacje o dostępności leków w bazie Pharmindex.
05.12.2014
Wychodząc naprzeciw Państwa oczekiwaniom i sugestiom, a także w związku z dy...

czytaj więcej

eWyniki – automatyczne zlecanie badań i odbieranie wyników z laboratorium oraz pracowni diagnost
05.12.2014
Udostępniamy nowe moduły umożliwiające automatyczną wymianę danych z labor...

czytaj więcej

obowiązkowe kasy fiskalne dla lekarzy 2015r
19.11.2014
Skończyły się prace legislacyjne nad projektem rozporządzenia Ministra Finan...

czytaj więcej

eFaktura w mMedica
17.07.2014
Rozliczenia z NFZ bez faktur papierowych.   mMedica począwszy od wersji ...

czytaj więcej

EDM od 1 sierpnia 2017
17.07.2014
Jak poinformowało na swojej stronie Ministerstwo Zdrowia, z uwagi na skalę p...

czytaj więcej

kasa nano E - ogromne możliwości!
17.07.2014
Najnowsza przenośna kasa fiskalna Novitusa: małe wymiary - ogromne możliwośc...

czytaj więcej

eRejestracja mMedica – system zgodny z wymogami Ministerstwa Zdrowia.
17.03.2014
Zgodnie z rozporządzeniem opublikowanym przez Ministerstwo Zdrowia, systemy tel...

czytaj więcej

opublikowano zmiany na listach leków od 1 marca 2014
12.03.2014
W Dzienniku Urzędowym Ministra Zdrowia z dnia 24 lutego 2014 poz. 42 opublikowa...

czytaj więcej

eWUŚ
25.02.2014
Czym jest system eWUŚ? eWUŚ (Elektroniczna Weryfikacja Uprawnień Świadczeni...

czytaj więcej

elektroniczna dokumentacja medyczna
17.02.2014
EDM - Wprowadzenie elektronicznej dokumentacji medycznej może być łatwe. &nb...

czytaj więcej

baza leków Pharmindex dla mMedica w nowszej, bardziej przyjaznej odsłonie
17.02.2014
Zmieniające się potrzeby rynku a także wsłuchiwanie się w Państwa głosy i...

czytaj więcej

kasy fiskalne

Co grozi za opóźnienie w dokonaniu przeglądu kasy rejestrującej (źródło: infor.pl)

 

Prowadzę sklep z odzieżą sportową. Sprzedaż rejestruję na kasie fiskalnej. Ostatniego przeglądu technicznego kasy dokonałem 7 grudnia 2007 r. W jakim terminie powinienem zgłosić serwisowi wykonanie kolejnego obowiązkowego przeglądu technicznego kasy? Co grozi za ewentualne opóźnienie w dokonaniu tego przeglądu?

 

RADA

Czytelnik, w sytuacji przedstawionej w pytaniu, powinien dokonać obowiązkowego przeglądu technicznego kasy fiskalnej w terminie do 7 grudnia 2009 r. Za nieprzestrzeganie wykonania okresowego przeglądu kasy rejestrującej grożą sankcje karne skarbowe. Brak terminowego przeglądu kasy jest uznawany za wadliwe prowadzenie księgi i na podstawie art. 61 § 3 k.k.s. zagrożony jest karą grzywny za wykroczenie skarbowe.

Od 1 grudnia 2008 r. uległy zmianie przepisy dotyczące dokonywania przeglądów technicznych kasy restrującej. Zmiany te są korzystne dla podatników, którzy ewidencjonują sprzedaż za pomocą tego urządzenia.

 

W jaki sposób ustalić termin obowiązkowego przeglądu technicznego kasy rejestrującej?

 

Od 1 grudnia 2008 r. obowiązkowego przeglądu technicznego kasy fiskalnej dokonuje się cyklicznie co 24 miesiące (do 30 listopada 2008 r. - co 12 miesięcy). Termin przeglądu uległ wydłużeniu. Jest to zmiana korzystna dla podatników, którzy dokonują ewidencji obrotu i kwot podatku należnego za pomocą kasy rejestrującej. Wynika ona z § 7 ust. 1 pkt 6 w zw. z § 16 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z 28 listopada 2008 r. w sprawie warunków stosowania kas rejestrujących.

Aby prawidłowo ustalić termin, w którym podatnik powinien dokonać okresowego przeglądu technicznego kasy fiskalnej, należy się odwołać do art. 12 § 3 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa. Terminy określone w miesiącach kończą się z upływem tego dnia w ostatnim miesiącu, który odpowiada początkowemu dniowi terminu, a gdyby takiego dnia w ostatnim miesiącu nie było - w ostatnim dniu tego miesiąca.

 

Przykład

 

Podatnik ufiskalnił kasę w dniu 12 grudnia 2008 r. Termin wykonania obowiązkowego przeglądu technicznego kasy rejestrującej upłynie z dniem 12 grudnia 2010 r.

 

Który termin przeglądu powinien zastosować podatnik: co 12, czy co 24 miesiące?

 

W sytuacji opisanej w pytaniu podatnik dokonał przeglądu technicznego kasy fiskalnej 7 grudnia 2007 r. Termin kolejnego przeglądu, na podstawie wcześniej obowiązującego rozporządzenia Ministra Finansów z 4 lipca 2002 r. w sprawie warunków stosowania kas rejestrujących, przypadałby zatem 7 grudnia 2008 r. Natomiast na podstawie nowego rozporządzenia wykonawczego termin obowiązkowego przeglądu upłynie 7 grudnia 2009 r.

Zmianie przepisu, w zakresie dotyczącym terminu obowiązkowego przeglądu kasy, nie towarzyszy przepis przejściowy, który termin wykonania przeglądu kasy precyzowałby w odmienny sposób niż określony w § 16 ust. 1 nowego rozporządzenia (co 24 miesiące). Brak przepisów przejściowych oznacza, że w momencie wykonania obowiązku przeglądu kasy fiskalnej podatnik ma przyzwolenie na stosowanie nowych regulacji do starych stanów faktycznych. Oznacza to, że jeżeli na podstawie wcześniej obowiązującego rozporządzenia upływ terminu ważności obowiązkowego przeglądu kasy przypadał po 1 grudnia 2008 r., to podatnik powinien wykonać ten obowiązek w terminie, który określają przepisy obowiązujące po 1 grudnia 2008 r. Dlatego Czytelnik, w sytuacji przedstawionej w pytaniu, powinien dokonać obowiązkowego przeglądu technicznego kasy fiskalnej do 7 grudnia 2009 r.

 

Warto pamiętać, że monitorowanie upływu terminu, w którym powinien być dokonany przegląd kasy fiskalnej, należy do obowiązków podatnika (a nie serwisu). Obowiązek terminowego powiadomienia serwisanta o konieczności przeprowadzenia przeglądu kasy spoczywa wyłącznie na właścicielu kasy, natomiast serwisant na podstawie otrzymanego zlecenia dokonuje tego przeglądu (załącznik do rozporządzenia w sprawie warunków stosowania kas rejestrujących nr 6 pkt 10).

 

Czy możliwe jest przywrócenie terminu przeglądu kasy rejestrującej?

 

Termin obowiązkowego przeglądu kasy fiskalnej jest w przepisach ustawy o VAT ściśle określony. W rezultacie należy więc do kategorii terminów materialnoprawnych, które nie podlegają przywróceniu. Przywrócenie terminu nie jest możliwe nawet wówczas, gdyby do jego uchybienia doszło w sytuacji wyjątkowej dla podatnika, w tym na przykład na skutek działania czynnika, na który podatnik nie miał wpływu. Oznacza to, że jeżeli podatnik spóźni się z wykonaniem obowiązkowego przeglądu kasy fiskalnej, to złożenie pisma wyjaśniającego okoliczności, w jakich doszło do naruszenia terminu, nie spowoduje jego przywrócenia przez urząd skarbowy. Podatnik może być natomiast narażony na konsekwencje wynikające z tego opóźnienia.

 

Jakie sankcje grożą za niedotrzymanie terminu przeglądu kasy rejestrującej?

 

Na konsekwencje podatkowe, które wynikają z niedotrzymania terminu obowiązkowego przeglądu kasy fiskalnej, narażeni są przede wszystkim ci podatnicy, którzy skorzystali z ulgi przy jej zakupie. Jeżeli podatnik w okresie 3 lat od dnia rozpoczęcia ewidencjonowania nie dokona w obowiązującym terminie zgłoszenia kasy do wykonania przeglądu technicznego przez właściwy serwis, zobowiązany jest do zwrotu odliczonej lub otrzymanej kwoty wydatkowanej na zakup kasy rejestrującej, co wynika z art. 111 ust. 6 ustawy o VAT. Rozliczenia tego należy dokonać bez wezwania urzędu skarbowego.

Za nieprzestrzeganie wykonania okresowego przeglądu kasy rejestrującej grożą również sankcje karne skarbowe. Brak terminowego przeglądu kasy uznawany jest za wadliwe prowadzenie księgi i na podstawie art. 61 § 3 k.k.s. zagrożony jest karą grzywny za wykroczenie skarbowe.

Kara grzywny za wykroczenie skarbowe zawiera się w granicach od jednej dziesiątej do dwudziestokrotnej wysokości minimalnego wynagrodzenia, czyli w 2009 r. będzie mogła być wymierzona w wysokości od 127,60 zł do 25 520 zł. Zwykle jednak za tego typu wykroczenie organ podatkowy nakłada karę grzywny mandatem karnym, którego wysokość nie może przekroczyć podwójnej wysokości minimalnego wynagrodzenia, czyli w 2009 r. będzie to kwota 2552 zł. Dlatego aby uniknąć sankcji karnych skarbowych wynikających z niedotrzymania terminu przeglądu kasy rejestrującej, warto złożyć do urzędu skarbowego pismo w sprawie zawiadomienia o popełnieniu czynu zabronionego, tzw. czynny żal.

    • art. 12 § 3 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa - j.t. Dz.U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 209, poz. 1320
    • art. 16 § 1, art. 48 § 1 i § 2, art. 61 § 3 ustawy z 10 września 1999 r. - Kodeks karny skarbowy - j.t. Dz.U. z 2007 r. Nr 111, poz. 765; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 215, poz. 1355
    • art. 111 ust. 6 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 209, poz. 1320
    • § 7 ust. 1 pkt 6, § 16 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z 28 listopada 2008 r. w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące oraz warunków ich stosowania - Dz.U. Nr 212, poz. 1338

 

Aneta Szwęch

konsultant podatkowy

 

Kiedy trzeba kupić kasę fiskalną?

 

Kasę rejestrującą (potocznie zwaną fiskalną) muszą mieć firmy sprzedające towary i usługi klientom detalicznym, czyli osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej oraz rolnikom ryczałtowym. Taki ogólny obowiązek wynika z ustawy o VAT. Szczegółowe zasady określa rozporządzenie ministra finansów z 28 marca 2006 r. w sprawie kas rejestrujących (DzU nr 51, poz. 375 ze zm.). Tam też wymienione są wyjątki - kiedy przedsiębiorcy nie muszą instalować urządzeń fiskalnych.

 

Nowe Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących zakłada rozszerzenie katalogu podatników, którzy w roku 2011będą musieli ewidencjonować wszystkie obroty na kasach fiskalnych.

 

Nowym obowiązkiem zostanie objętych 13 grup usług lub towarów. Wśród nich znajdą się np. lekarze i prawnicy, rzeczoznawcy, detektywi i ochroniarze. Nowe rozporządzenie w sprawie zwolnień z obowiązku stosowania kas rejestrujących zacznie obowiązywać 1 stycznia 2011 r. Jednak większość zmian będzie miała zastosowanie dopiero od 1 maja 2011 r. Wszystko po to, aby podatnicy mieli odpowiednio dużo czasu na przygotowanie się do nowych obowiązków ewidencyjnych.

 

 

Kogo obejmie obowiązek stosowania kas?

 

Z dotychczasowych zwolnień o charakterze przedmiotowym w zakresie sprzedaży w rozporządzeniu nie przewidziano następujących usług:

    • magazynowania i przechowywania towarów pozostałe – wyłącznie przechowywanie i dozór mienia – których świadczenie przez podatnika w całym zakresie dokumentowane jest fakturą (PKWiU z 1997 r. – ex 63.12.14),
    • przechowalni bagażu na dworcach kolejowych – wyłącznie świadczone przy użyciu urządzeń służących do automatycznej obsługi, które również w systemie bezobsługowym przyjmują należność (PKWiU z 1997 r. – ex 63.21.10-00.10) 1),
    • przechowalni bagażu na dworcach autobusowych – wyłącznie świadczone przy użyciu urządzeń służących do automatycznej obsługi, które w systemie bezobsługowym przyjmują należność (PKWiU z 1997 r. – ex 63.21.21-00.10) 1),
    • prawnicze, rachunkowo-księgowe, badania rynków i opinii publicznej, doradztwa w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania (PKWiU z 1997 r. – 74.1), z wyjątkiem usług notariuszy prowadzących repertorium A i P,
    • rzeczoznawstwa objęte również grupowaniem PKWiU usługi architektoniczne i inżynierskie – których świadczenie przez podatnika w całym zakresie dokumentowane jest fakturą (PKWiU z 1997 r. – ex 74.2),
    • rekrutacji pracowników i pozyskiwania personelu – których świadczenie przez podatnika w całym zakresie dokumentowane jest fakturą (PKWiU z 1997 r. – ex 74.5),
    • detektywistyczne i ochroniarskie – których świadczenie przez podatnika w całym zakresie dokumentowane jest fakturą (PKWiU z 1997 r.– ex 74.6),
    • sekretarskie i tłumaczenia, z wyłączeniem usług drukarskich i powielaczowych (PKWiU z 1997 r. – ex 74.83),
    • komercyjne pozostałe, gdzie indziej niesklasyfikowane – m.in. usługi w zakresie oceny zdolności kredytowej, usługi świadczone przez agencje inkasa – których świadczenie przez podatnika w całym zakresie dokumentowane jest fakturą (PKWiU z 1997 r. – ex 74.84),
    • w zakresie ochrony zdrowia i opieki społecznej (PKWiU z 1997 r.– 85),
    • świadczone przez schroniska dla zwierząt,
    • związane z rekreacją, kulturą i sportem, które dotychczas nie były jeszcze objęte obowiązkiem stosowania kas (PKWiU z 1997 r.– ex 92),
    • pogrzebowe i pokrewne (PKWiU z 1997 r.– 93.03),
    • usługi świadczone w gospodarstwach domowych (PKWiU z 1997 r.– 95)

 

Zwolnienie z obowiązku posiadania kasy fiskalnej

 

Wysokość obrotu to obecnie podstawowe kryterium zwolnienia.

    • 40 tys. zł - Zasadą jest, że urządzeń fiskalnych nie muszą instalować podatnicy, których sprzedaż nie przekracza 40 tys. zł czyli podatnicy o małych dochodach. Zwolnienie to traci moc po upływie dwóch miesięcy - licząc od pierwszego dnia miesiąca następnego po miesiącu, w którym sprzedaż przekroczyła ten limit.
    • 20 tys. zł - podatnicy rozpoczynający działalność również są zwolnieni z nowego obowiązku, ale tylko do chwili osiągnięcia obrotu ponad 20 tys.zł. W momencie przekroczenie limitu trzeba zainstalować kasę.

 

Sankcje za brak kasy

 

Jeśli podatnik w ustawowym terminie nie zacznie stosować w prowadzonej działalności gospodarczej kasy rejestrującej, naczelnik urzędu skarbowego lub organ kontroli skarbowej ustala za okres do momentu rozpoczęcia prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących dodatkowe zobowiązanie podatkowe w wysokości odpowiadającej 30 proc. kwoty podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług.

 

Jeżeli podatnik nie rozpocznie prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej w obowiązujących terminach nie będzie mógł oczywiście skorzystać z prawa odliczenia od podatku, kwot wydatkowanych na zakup kasy (obecnie 90 % jej ceny zakupu, nie więcej jednak niż 700 zł).

 

W przypadku braku kasy fiskalnej podatnik zobowiązany do jej posiadania może zostać ukarany karą grzywny do 240 stawek dziennych za nieprowadzenie księgi (kasa fiskalna jest księgą w rozumieniu Kodeksu karnego skarbowego), albo w przypadku mniejszej wagi karą grzywny za wykroczenie skarbowe.

 

W przypadku posiadania kasy, ale nieewidencjonowania przy jej pomocy sprzedaży, albo też w przypadku ewidencjonowania tylko części sprzedaży, którą podatnik powinien ewidencjonować, podatnik może zostać ukarany karą grzywny do 240 stawek dziennych za nierzetelne prowadzenie księgi, albo w przypadku mniejszej wagi karą grzywny za wykroczenie skarbowe.

 

W przypadku nieprawidłowego ewidencjonowania na kasie rejestrującej, które jednak nie skutkuje uszczupleniem zobowiązania podatkowego podatnik może zostać ukarany karą grzywny za wykroczenie skarbowe za wadliwe prowadzenie księgi.

 

W przypadku niezgłoszenia kasy do obowiązkowego przeglądu technicznego podatnik zobowiązany będzie do zwrotu odliczonych lub zwróconych mu kwot wydatkowanych na zakup kasy rejestrującej.

 

 

Serwisowanie urządzenia

 

Podatnik jest obowiązany do wykonywania przeglądów okresowych. Przegląd kasy powinien odbyć się nie rzadziej, niż co 24 miesiące.

 

Podatnik ma obowiązek zgłosić do serwisu każdą nieprawidłowość w działaniu kasy.

 

Podatnik ma obowiązek samodzielnej i stałej weryfikacji poprawności pracy kasy, ze szczególnym uwzględnieniem prawidłowego zaprogramowania nazw towarów (usług) i właściwego ich przyporządkowania do stawek podatków.

 

Podatnik ma obowiązek przechowywania książki kasy w miejscu i przez okres jej użytkowania oraz udostępniania jej na żądanie służby serwisowej.

 

W przypadku utraty książki kasy rejestrującej podatnik jest obowiązany niezwłocznie zwrócić się do serwisu o wydanie duplikatu oraz powiadomić o tym fakcie naczelnika urzędu skarbowego. Na stronie tytułowej tej książki kasy rejestrującej musi być umieszczony napis "DUPLIKAT".

 

Podatnik ma obowiązek poddania obowiązkowemu przeglądowi technicznemu kas, które zostały przez podatnika utracone, a następnie odzyskane, przed ich ponownym zastosowaniem przez podatnika do prowadzenia ewidencji.

 

Naruszenie obowiązków w zakresie zgłoszenia kasy do serwisu celem wykonania przeglądu skutkuje utratą prawa odliczenia do 90% ceny netto kasy (nie więcej niż 700 zł) albo obowiązkiem zwrotu kwoty już odliczonej, albo otrzymanej wcześniej.

 

 

Odliczenie ulgi z tytułu nabycia kasy rejestrującej

 

Każdy, kto dokona zakupu urządzenia fiskalnego może odliczyć podatek VAT (całość lub wg ustalonej proporcji). Może także zaliczyć w koszty wydatki poniesione na zakup kasy fiskalnej, czy też do amortyzacji jej wartości początkowej.

 

Podatnicy, którzy rozpoczynają ewidencjonowanie sprzedaży przy zastosowaniu kasy fiskalnej, mają prawo dodatkowo do odliczenia od podatku VAT 90% ceny netto kasy, nie więcej jednak niż 700 zł. Możliwość skorzystania z ww. odliczenia jest fiskalizacja urządzenia zgodnie z obowiązującymi terminami oraz złożenia odpowiednich druków do urzędu skarbowego. Najpóźniej dzień przed fiskalizacją należy złożyć do Naczelnika Urzędu Skarbowego oświadczenie o liczbie kas i miejscu ich używania.

 

Odliczenie 90% ceny netto urządzeń fiskalnych obowiązuje jedynie przy pierwszym zakupie kas fiskalnych. Zakup kas wiąże się z utratą zwolnienia na następne urządzenia fiskalne. Przykładowo - podatnik rozpoczyna sprzedaż z ewidencją w pierwszym miesiącu instalując pierwszą z pięciu zgłoszonych w urzędzie skarbowym, wymaganych przez prawo, kas fiskalnych, a dopiero potem kupuje i fiskalizuje kolejne urządzenia, to prawo do odliczenia przysługuje tylko w stosunku do tych kas fiskalnych, które były ZGŁOSZONE w urzędzie skarbowym.

 

Zasady odliczenia 90% ceny netto kasy:

    • odliczenie od całości różnicy podatku należnego z naliczonym ( kwota do zapłaty z deklaracji VAT );
    • w wypadku, gdy podatek do zapłaty nie wystąpił - zwrot w gotówce, ale nie więcej w jednym okresie rozliczeniowym, niż:
      • 25% przysługującego podatnikowi odliczenia przed jego pierwszym dokonaniem ( za wszystkie kasy instalowane po utracie zwolnienia ) - gdy rozlicza się miesięcznie;
      • 50% tej kwoty - gdy rozlicza się kwartalnie.

 

Warunki odliczenia:

    • należy złożyć do naczelnika właściwego urzędu skarbowego oświadczenie o liczbie kas i miejscu ich używania. Oświadczenie musi być złożone przed terminem (najpóźniej dzień przed) rozpoczęcia ewidencjonowania;
    • rozpoczęcie sprzedaży za pomocą urządzenia fiskalnego spełniającego odpowiednie warunki i wymogi techniczne w obowiązującym terminie ( pierwsze 1/5 kas w dniu utraty zwolnienia, kolejne co miesiąc );
    • dołączenie do deklaracji podatkowej, w której rozpoczyna odliczanie ulgi z tytułu zakupu kasy rejestrującej, kserokopii faktury potwierdzającej nabycie kasy fiskalnej,
    • dowód zapłaty całej należności za kasę fiskalną, której odliczenie dotyczy.

 

Podatnicy zwolnieni

 

Podatnicy, którzy dokonują wyłącznie czynności zwolnione z podatku oraz podatnicy zwolnieni podmiotowo, którzy również podlegają obowiązkowi ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kas fiskalnych, mogą otrzymać zwrot zamiast odliczenia. Warunkiem jest:

    • rozpoczęcie ewidencjonowania nie później, niż w obowiązującym terminie;
    • złożenie ww. oświadczenia o liczbie kas fiskalnych i miejscu ich użytkowania;
    • złożenie zawiadomienia o miejscu instalacji kasy fiskalnej, spełniającej odpowiednie kryteria i warunki techniczne;
    • zapłata całej należności za kasę fiskalną.

 

 Zwrot następuje na wniosek zawierający między innymi:

    • imię i nazwisko (lub nazwę firmy);
    • dane adresowe (wraz z numerem telefonu kontaktowego);
    • NIP;
    • informację o numerze licencji taksówkarskiej, numerze rejestracyjnym i bocznym taksówki, w której zainstalowano kasę fiskalną - w przypadku taksówkarzy;
    • dane określające imię i nazwisko lub nazwę podmiotu świadczącego usługi serwisowe, który dokonał fiskalizacji kasy fiskalne;
    • oryginał faktury potwierdzającej zakup kasy rejestrującej z dowodem zapłaty całej należności za kasę rejestrującą;
    • fotokopię świadectwa przeprowadzonej legalizacji ponownej taksometru współpracującego z kasą o przeznaczeniu specjalnym służącą do prowadzenia ewidencji przy świadczeniu tych usług, w tym również zintegrowanego w jednej obudowie z kasą - w przypadków podatników świadczących usługi przewozu osób i ładunków taksówkami osobowymi bagażowymi.

Można, ale nie trzeba, tego dokonać na specjalnym formularzu zawiadomienia o zainstalowaniu kasy spełniającej odpowiednie kryteria i warunki techniczne, jeżeli formularz ten jest składany przed terminem rozpoczęcie ewidencjonowania.

 

 

TAXI

 

Taksówkarze zostali szczególnie uwzględnieni przy wnioskach o zwrot kwoty wydatkowanej na zakup kasy, gdyż mogą oni rozliczać się ryczałtem w zakresie VAT. Niemniej jednak bez względu na to, czy dokonują odliczenia, czy też wnoszą o zwrot, ulga podatkowa może dotyczyć jedynie kas fiskalnych spełniających odpowiednie kryteria i warunki techniczne, w tym również kas fiskalnych zintegrowanych w jednej obudowie z taksometrem.